Kom igång efter ett uppehåll

Publicerat: Taggat:

För många kan det vara semestern som sätter käppar i hjulen för den nyligen uppbyggda träningsrutinen. Inte sällan kan de också bli ett ofrivilligt uppehåll i träningen på grund av förkylning eller något annat. Här nedan hittar du några enkla tips som gör att du återfår kontroll och kommer igång med din träning igen.

Tips för att komma igång igen

1. Acceptera nuläget

Har du tidigare haft en bra rutin kring din hälsa och träning kan det så här efter ett uppehåll kännas frusterande. Du vet inte riktigt vart du ska börja, presterar inte lika bra som du gjorde tidigare.

Acceptera läget, du har haft en svacka och är nu “nybörjare” igen. Känn ingen stress eller hets över det, det är helt okej. Bara ta dig över tröskeln och börja med något enkelt, lite lagom lugnt.

Kom igång med träning - Marklyft

2. Motivation

Det är viktigt att du hittar tillbaka till den motivation du hade innan svackan. Vad var det som motiverade dig då?

Det kan ha ändrat, du kanske nu i och med svackan inser att du faktiskt mådde bättre i kroppen, kunde prestera bättre på jobb eller i skola under den tid du hade bra träningsrutiner. Att vilja komma tillbaka till det kan vara motivation nog, det behöver inte vara ett mål om att slå bästa polaren på nästa lopp, ta mer i bänk eller vad det nu kan vara.

Snygga träningskläder kan motivera

Känn dig snygg

Många av oss känner lite extra motivation när de köpt nya snygga träningskläder. Det kan höja självförtoendet och vara det lilla extra som får dig att komma igång med träningen igen.

Här hittar du snygga träningskläder >>

3. Planera

När man väl är inne i en sund träningsrutin rullar det på, nästan av sig själv. Träningen är redan en naturlig del i vardagen och det är dit vi vill komma igen.

För att komma dit, efter ett kortare eller ett längre uppehåll, är det första du ska börja med att få in träningstillfällen i kalendern igen. Du måste inte pressa in ett löppass redan idag, men det du kan göra idag är att se till att boka tid för träning framöver. Boka gärna upp dig på ett gruppträningspass eller bestäm med bästa polaren, så blir det svårare att skjuta upp det också.

Försök också att planera in dina träningstillfällen igen när du har ork. Blir du ofta trött och sliten av ditt jobb eller plugg, försök då istället att hinna med träningen redan på morgonen eller kanske under lunchen.

Vila och återhämtning är viktigt

5. Vila och återhämtning

När man tränar behöver kroppen också återhämtning och vila. Oavsett om du är helt slut av gårdagens träningspass, ditt jobb eller sociala aktiviteter så behöver du vila.

Pressa dig inte för mycket, utan balansera träning och ditt övriga liv på en bra nivå. Speciellt viktigt när du kommer igång efter ett uppehåll i träningen är att du börjar lugnt, kanske med ett pass per vecka och sedan låter du rutinen successivt växa fram igen.

Rätt kost vid återhämtning

Precis lika viktigt som själva vilan är att du äter rätt för att kroppen ska återhämta sig. Du kan behöva tänka på att äta lite mer än vanligt efter att du börjat med dina träningspass igen. Tränar du hårt eller kan behöva lite extra hjälp att få i dig näring och kolhydrater är ett tips att ha anpassat kosttillskott till hands.

Här kan du läsa mer om och köpa kosttillskott för återhämtning >>

Berätta vad du tycker!

Dela med dig av dina egna erfarenheter och tips genom att kommentera nedan.

Att läsa härnäst: