Att börja träna

Publicerat: Taggat:

Att börja träna kan kännas som en av de största utmaningarna du kan göra idag. ”Varför ska jag träna. Jag klarar mig fint nu..?” Genom att träna får du en större stabilitet i musklerna, vilket minskar risken för skador. Bättre kondition, vilket medför uthållighet vid t.ex. promenader eller vistelse i trapphus.

Första tiden av din träning kommer du att märka en relativt snabb förändring. Detta beror framförallt på att du ökar musklernas reaktionstid snarare än deras styrka. Har du tränat för en tid sedan kommer du ha lätt att komma tillbaka till där du en gång varit. Om du sedan fortsätter träningen, kommer du märka att det tar lite längre tid att få önskat resultat.

Träningen bör vara anpassad för just dig och dina behov. Att promenera 20-30 minuter varannan dag kan t.ex. över tid förbättra din hållning och på så sätt motverka ont i ryggen och andra ryggproblem. Lägg ribban för din träning så ATT du tränar kontinuerligt, INTE för att bli starkast/snabbast.

Därför ska du börja träna redan nu

Genom att träna håller du kroppen frisk och stabil.
Du ökar din lägsta nivå i vad du orkar utföra. När du tränar bryter du ner dina muskler för att kroppen sedan under vilan ska bygga upp musklerna igen. På så sätt får du in ny energi i kroppen och håller dig på så sätt fräsch. Lugn, kroppen överkompenserar alltid återuppbyggnaden av dina muskler. Detta är varför du efter en tids träning kommer bli starkare.

Regelbunden träning ger stora fördelar i vardagen.
Träning gör att du ökar din lägsta nivå i både styrka, kondition och koncentration. Detta gör att du får lättare att:

  • Stå länge på jobbet
  • Bära matkassen
  • Gå i trapphuset m.m.

Musklerna får också en bättre stabilitet, t.ex. får du lättare att hålla emot om du trampar snett, vilket gör att du ”bara” blir öm en stund, istället för att få en vrickning och hoppa på kryckor i veckor. Du kommer känna att din vardag flyter på bättre och inte är lika jobbig som när du inte tränar. 

Ät rätt kost. T.ex. fil med jordgubbar och müsli

Ät rätt och anpassa din kost

Att träna rätt och att få till kosten så att den anpassas efter din träning kan kännas som raketforskning, och bli en av anledningarna till att ligga kvar i den sköna soffan. Varken träning eller kost är svårare än du själv gör det till.

Tränar du mycket bör du också äta mycket.

Det viktigaste med kosten är att hålla ett rutinmässigt intag av mat och att öka maten samtidigt som du ökar frekvensen av din träning. Vad som är bra och inte bra kost finns det många teorier om. Ät en balanserad kost (tallriksmodellen) så klarar du dig långt.

Proteindryck efter träning?

Ett tips är att i början lägga de pengarna på en bannan och ett glas mjölk istället. Ät sedan ett stort mål mat(lunch/middag), för att ge kroppen den energi den behöver för att bygga upp kroppen igen.

Under träning bryter du ner dina muskler och äter du inte ordentligt, kommer du inte få i dig den energi kroppen behöver för att kunna bygga upp dina muskler med igen. Resultatet bli att du istället för att bli starkare, bli svagare och över tid får en mycket osund viktminskning. Det kan då vara bra att lägga lite pengar på att köpa proteinpulver eller annat kosttillskott för att säkerställa att du får i dig tillräckligt med energi. Det finns en hel uppsjö av kosttillskott och proteinpulver att välja bland och du kan t.ex. köpa det hos Proteinbolaget.

Klocka som visar tiden

Hur länge du ska hålla fast vid dina nya träningsrutiner

Beroende på vilken träningsform du väljer, får du ditt resultat olika fort. Räkna med en månad som minimum för att se ett resultat vid träning 2-3 gånger i veckan.

Att gå till gymmet och ”maxa” sju dagar i veckan för att se resultat så snabbt som möjligt är bortkastad tid.

Det är under vilan som kroppen bygger sig starkare. Träningen bryter ner din kropp. Tränar du utan att vila ordentligt, kommer kroppen inte hinna återhämta sig. Detta kan sluta med att resultatet uteblir helt, eller till och med att du blir svagare på grund av att du bryter ner kroppen snabbare än den hinner återhämta sig.

Berätta vad du tycker!

Dela med dig av dina egna erfarenheter och tips genom att kommentera nedan.

Att läsa härnäst: