Armhävningar

Publicerat: Taggat:

Armhävningar är en perfekt övning för överkroppen och de kan göras överallt. Du gör det säkert själv ibland, militärer och skolbarn lika så. Trots det kan armhävningar vara lite av en bortglömd klassiker. Övningen tränar främst bröstmusklerna och triceps men också dina muskler i ryggen.

Varför du ska göra armhävningar

Det är dags att damma av varför du ska göra armhävningar.

Inget krångel

Visst kan det vara jobbigt att göra armhävningar, men det är svårt att argumentera för att det är en svår eller krånglig övning. Det enda du behöver tänka på är att kroppen ska vara rak - ingen böj, varken upp eller ner. Är det för jobbigt sätter du i knäna, givetvis tillfälligt tills du fått upp styrkan något. Övningen kräver heller inga redskap även om det kan vara skönt med en fitnessmatta och du kan göra den vart du vill, träna hemma eller på gymmet.

Tränar mycket på en och samma gång

Som sagt, armhävningar tränar bröst, triceps, rygg, men också axlar, biceps, mage och rumpa. Armhävningen gör att hela kroppen spänner sig och fokuserar på flera stora muskelgrupper. En riktig Allt i allo-övning!

Pulshöjande

När du lagt dig ner och börjat pusha upp och ner känner du ganska snabbt av att din puls börjar höjas. Det är väl inte direkt en övning som ersätter normal konditionsträning (som t.ex. att träna löpning) - men testa att höja tempot rejält för att få med lite av både styrka och kondition.

Underhåller och servar kroppen

Med armhävningar stärker man muskler som kan förebygga överansträngning i axlar och rygg. Övningen gör också som sagt att pulsen höjs och vi stärker hjärtat, vår absolut viktigaste muskel.

Undvik några vanliga fel

  • Böj inte nacken bakåt – det minskar muskelstyrkan eftersom kroppen inte kan arbeta ordentligt. Risken ökar också för att få huvudvärk och spänningar i nacken.
  • Undvik att dra upp axlarna, de ska vara som normalt.
  • Kroppen ska inte hänga ned som en böjd banan.
  • Undvik också att puta upp med rumpan. Kroppen ska vara rak hela tiden.

Variera dina armhävningar

Det är bra att variera hur man utför sina armhävningar för att på så sätt belasta olika muskler och göra övningen än mer heltäckande.

  • Håll händerna brett i sär, eller tätt ihop.
  • Håll in armbågarna, eller lite mer ifrån kroppen.
  • Sätt fötterna på en pall eller något annat som är lite högre upp än där du har händerna.
  • Kör knogarna som en riktigt fighter
  • Pressa upp riktigt hårt så att du hinner med att göra en klapp i luften.

Varför gillar du att göra armhävningar? Har du några fler förslag på bra varianter av armhävningar?

Berätta vad du tycker!

Dela med dig av dina egna erfarenheter och tips genom att kommentera nedan.

Att läsa härnäst: